אולביז מאמרים ו טיפים - פריד אל-אטרש - מלך העוד

‏יום שלישי ‏29 ‏יולי ‏2014  אולביז - 0732-750750
קדם עסקך מפת האתר
רכב
נדל"ן
דרושים
יד שניה
לוח עסקי

קידום עסקים ואתרים
חבילות פרסום
עסקים בוידאו
קניון אולביז

עסקים מבצעים מוצרים/שירותים הצעות עבודה
קופונים מאמרים וטיפים המלצות לעסקים

עוד ב אמנות ותרבות
עוד ב ריקודים

מאמרים נוספים מאת המחבר
ההיסטוריה של המחול המזרחי

פרסום באולביז
"אוריינטל רוז" - המרכז לריקודי בטן של "השושנה"- שוש פרידמן - סדנאות חוגים ומופעים-050-2262666

שלח לחבר
פריד אל-אטרש - מלך העוד
מאת: "באהבה מהבטן" עם "השושנה" - שוש פרידמן - סדנאות ומופעים למחול מזרחי

פריד אל-אטרש

מלך העוד

ומלך הרומנטיקנים ............


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

החומרים נאספו ותורגמו (באהבה גדולה) מאתרי אינטרנט שונים.
את המאמר שעשיתי בו שימוש עיקרי כדי להביא את הביורוגרפיה של
האמן הענק הזה תמצאו באתר
visit syria.

מעריציו בנו לכבודו אתר, שגם שם תוכלו למצוא חומר רקע -
מעט אמנם, אך התמונות שלו מופיעות שם בשפע...
כדי להגיע לאתרים הרבים על פריד, יש להקליד אחת מהאפשרויות הבאות:
Farid Al Atrash
Farid El Atrash
Farid El Atrache


פרק 1

פריד אל אטרש – 1915 - 1974


פריד אל-אטרש, נולד בסוריה (בחבל ארץ שנמצא כיום בלבנון), לנסיכה עליה והנסיך פהד אל-אטרש. הוא היגר למצרים
בשנת 1924 עם אימו, שנאלצה לנוס על נפשה מסיבות פוליטיות,יחד עם אחיו פואד ואחותו – אמאל (שלימים הפכה לזמרת מהוללת ונקראה "איסמהן", אך נהרגה בתאונה בגיל צעיר יחסית).
עליה, אימו של פריד סירבה לחזור לסוריה, לבעלה, ומשום כך התגרש ממנה ונישא בשנית.
פריד אל אטרש הפך לאחד הזמרים והמלחינים הערביים הידועים ביותר במאה ה-20. הוא הלחין יותר מ-500 שירים!
כשרונו העצום בנגינה על העוד הקנה לו ברבות הימים את התארים "אמיר אל עוד" (נסיך העוד) ו"מלך העוד".
מי שכנראה תרמה רבות לכשרונו הייתה אימו עליה,ששרה ואף וניגנה בעוד לאחר שברחה מג´בל דרוז.

השנה שבה נולד כמו גם מקום הולדתו - אינם ידועים בבירור,אך נראה שנולד בשנת 1915 ב"ג´בל דרוז" שבסוריה.
מוצאו של אביו מבני ה"סוויידה" - משבט אל-אטרש הדרוזי.

פריד כיכב ב-31 סרטי קולנוע, והפיק 9 מהם.
הנוסחה של דמות הגבר הערבי, הרומנטי, החיובי - סללה את הדרך בעבור אמנים אחרים, ובעיקר עבור עבד אל-חלים חפז.
סרטיו וההפקות שלו הדגישו את מחויבותו של פריד לאומנותו; המוסיקה לא הייתה עיסוק, היא הייתה לייעוד ולאורח חיים.
גם הוא וגם חברי התזמורת שלו הופיעו כשהם לבושים חליפות טוקסידו ועל בימות המעוצבות באלגנטיות.

ילדותו של פריד בעיר קהיר לוותה במצוקות החיים, ואפשר שזו הסיבה שדמויות רבות שהוא מגלם בסרטיו הן של גבר שאפתן ומוכשר המגשים את חלומותיו בזכות עמל ועבודה קשה.
ניסיון חייו כמהגר צעיר חסר-אב ועני , עוררו בו את הרעב להצלחה ולנוחות החומרית. ככל הנראה, האם עליה, ביצעה מלאכות כמו תפירה וכביסה, והיא שרה במסיבות פרטיות לפרנסתם.
בביה"ס שבו למד, הצטרף פריד למקהלת ביה"ס, וכך הוא נחשף לרפרטואר המוסיקה הדתית-מערבית, כמו גם לשירי דת בערבית.
סיפור אחד שמסביר את הטון המקונן והמלא צער בקולו של פריד, נזקף לזכותו של מנצח המקהלה הזאת, שאמר לפריד שעליו לשיר באופן אקספרסיבי יותר.
מוחמד עבד אל-וואהב כתב שהאיכות הזאת, המקוננת ומביעה צער בקולו של פריד הייתה המאפיין של ההפקות הקוליות שלו.
כמה מן המבקרים המצרים לא אהבו את גון הצליל בקולו של פריד, אך אין מנוס מלהודות שהאיכות הטונאלית הזאת, הנושפנות והאנפוף היו מן האסתטיקות הסוריות-לבנוניות הגדולות ביותר מבין הקולות הגבריים.


כשרונו של פריד נתגלה ע"י מוסיקאים מוכשרים שהפכו לחברים של משפחתו. בזכותם, הפך פריד לאחד מחברי הדירקטור של רדיו קהיר. ("נאדי אל מסיקה אל-שארקי" = מועדון המוסיקה המזרחית).
ואולם, בשנים הללו, צילם של אמנים ידועים מותיר את כשרונו של פריד בצל, כמו למשל מוחמד עבד-אל-וואהב, ושוחרי המוסיקה גילו אף עניין גדול יותר באחותו איסמהן, מאשר בו.

העבודה הממשית הראשונה שלו הייתה כנגן תזמורת שליוותה את אחותו במועדון לילה.
מאוחר יותר שכרה את שירותיו באדיעה מאנצבני, מגלת-כישרונות ואמרגנית בקהיר. הוא החל לחבר שירים. מבין להיטיו הראשונים נמנה "יא זהרתיין פי-חייאלי" שהושמע ברדיו קהיר כמו גם בהופעות, והוא החל לעשות שם לעצמו, ולהתפרסם בזכות עצמו. משהאירה לו ההצלחה פנים – הוא הפך לאיש אמיד ביותר.



פרק 2

כוכב ענק הפורץ אל המסך הגדול


בסוף שנות ה-30, הפציר בו מפיק סרטים לחבור אל אחותו ולהופיע איתה בסרט בתפקיד משנה.
הופעתו לצד אחותו בסרט "אינתיסאר אל שבאב" (ניצחון הנעורים) הייתה מכרעת ביותר לפרסומו, הן בשל הצלחתו המסחררת של הסרט, והן משום שפריד הלחין את השירים בסרט.
השירים בסרט נעשו פופולריים מאוד, והצופים התרגשו ביותר מפריד הצעיר השר לאהובתו בטלפון, ומיופייה וכישרונה המסעירים של אחותו, איסמהן. סיפור הסרט משקף היטב את הביוגרפיה של איסמהן ופריד, כמהגרים צעירים, המבקשים את התהילה וההצלחה במצרים. הדמות הראשית – מלחין וזמר –נקראת "וואחיד" (בודד) – שם שפריד ישוב אליו בסרטים הבאים בעתיד. כשרון ההלחנה היוצא דופן של פריד מופגן באופן בולט בסרט אחר: "רארם ווא-אינתיקאם".

מותה של אחותו איסמהן בתאונת מכונית בשנת 1944, היה אירוע הרסני מאין כמוהו עבור פריד.
בעקבות זאת הוא נאלץ לתור אחר זמרת אחרת שתככב לצידו, וכך נוצרו שתי קומדיות עם הזמרת נור אל-הודא.
הוא ראה בקולנוע ערוץ בעל חשיבות, והחליט להמר עליו, והוא קיבל את ההחלטה להפיק את סרטיו ולככב בהם, ולהשתמש בקולנוע כחלון ראווה שבו הוא מציג את הרקדנית המופלאה סאמיה גמאל.
בעקבות הסרטים הללו, שהפכו להצלחה מסחררת מבחינה מסחרית, המשיך פריד והופיע בסרטים רבים נוספים. אפשר שהמפורסם שבהם היה "לאחן אל חולוד", שפאתן חאממה הצעירה כיכבה בו לצידו.


פרק 3

מלך העוד

תהילתו על שליטתו המופלאה בעוד ועל הלחנים הגאוניים שכתב – נישאה בפי כל מעריציו. כאמור, בזכות כשרונו העצום בנגינה על העוד, הוא זכה לתואר "מלך העוד".

נראה שאחת הסיבות לפופולריות העצומה לה זכה הייתה יכולתו למזג מנגינות מסורתיות עממיות עם מוטיבים מוסיקליים פופולריים, יחד עם מסגרות קלאסיות.
סיבה שנייה היא ששיריו הכילו חלקים רבים עם שינויים במקצבים ובגוון.
סיבה שלישית, יצירות רבות שלו נשמעו עשירות ומלאות בין אם נוגנו ע"י קבוצת נגנים קטנה, ובין אם נוגנו ע"י תזמורת בהיקף מלא.
מרבית מעריציו של פריד נשבו בקסם הלירי של שיריו, שמכוון לסערת הרגשות של האוהבים כמו גם בקסם המוסיקה.
יצירות שכתב בעבור רקדניות: "ראקסת גמאל", "טוטא", "זנובה" ו"זינא" – רווחות ופופולריות ברפרטואר העכשווי, ואף חתונה ערבית לא תהא מושלמת בלי יצירתו המפורסמת "זאפאת-ערוסה", הידועה גם בשם "דוקו-אל-מאזהייר".

פריד סבל במידה מסוימת ממתחרים בעולם הבידור. הגם ששיריו זכו לביצוע בפיהם של זמרים רבים ומהוללים, דחתה אום כולתום יצירה שהוא כתב במיוחד למענה, וכך גם כל שיתוף פעולה עימו. וכאילו ביקש להנציח את אכזבתו העמוקה מכך, וגם משום שיצירה זאת אפשרה לבטא את מיומנותו המופלאה – הוא נהג לשיר דווקא
את השיר הזה " אל-רביע" ("האביב") בקביעות אחת לשנה.




פרק 4

סיפור אהבה מהדהד

טורי הרכילות דשו ללא הרף בכישלונו של פריד להינשא. הדבר הפך למאפיין לדמותו הקולנועית, ותכופות טען שהוא נישא לאמנותו. הוא היה קרוב מאוד להינשא לסאמיה גמאל, לנאג´את עלי ולשאדיה, ובערוב ימיו הוא היה קשור קשר רומנטי לסאלווה אל-קודסי.

הרכילות סיפרה שפרידתו מסאמיה הייתה מלווה בסערה, ונגרמה בשל הקשר שלה עם המלך פארוק. על כל פנים, אחרים חשבו שהוא בושש מדי לבקש את ידה, ובליבה התעורר החשש שמא הוא לא ירצה בה. והיו כמה לשונות שטענו כי עובדת היותו של פריד בן למשפחה בעלת מעמד כה נחשב ויחוס של בית-מלוכה (אימו הייתה נסיכה ואביו נסיך), שלא היה זה יאה, בלשון המעטה, שיינשא לרקדנית...

על פרשיית האהבה הגדולה והמסעירה של פריד וסאמיה גמאל נכתב בהרחבה באתר של חוסם רמזי. רמזי כותב שאת רוב שירי האהבה והמוסיקה לריקוד חיבר פריד במיוחד עבור סאמיה גמאל, שהפכה לאחת הרקדניות מן השורה הראשונה במצרים. רמזי מתאר בעסיסיות מלאת אהבה את השתלשלות סיפור האהבה הענק בין שני האמנים המופלאים הללו, ואומר ש"סיפור אהבתם של פריד וסאמיה הדהד ועדיין מהדהד עד עצם היום הזה... סיפור אשר שינה את חייה מן הקצה אל הקצה..."

נראה שהוא גם התחבט בסוגיית הנישואים לשאדיה, (זמרת ושחקנית ידועה) אך הוא התלבט זמן רב מדי, ובינתיים היא נישאה לאחר. בנוסף, היו לחצים משפחתיים, שאפשר שהציבור לא היה מודע להם.
קרובי משפחתו הדרוזים של פריד הקפידו על מסורת של נישואים בתוך המשפחה. איסמהן ופואד – נאלצו או הסכימו, בעקבות לחץ כזה, להינשא לקרובי משפחה. נאמר גם שפריד היה מודע למצבו הקרדיולוגי, ומשום כך לא רצה להינשא
ולהותיר את רעייתו אלמנה.

פריד, ביוצרו את דמות כוכב הקולנוע והמחזמר המודרני, חי חיי זוהר, וההימורים היו אחד מסוגי הבילוי שהעדיף.

הקריירה הנוסקת שלו קיבלה תפנית עם התפוררות האיחוד בין מצרים לסוריה (שאותו הילל פריד באחד משיריו).
אח"כ, כשהלאומיות במצרים התחילה, ועימה התעמולה - ננקטו צעדים נגד זרים (איטלקים, יוונים וכו´), שהוגלו אל מחוץ למצרים, נקלע פריד למצב דחוק. ולמרות שהיה כבר אמן ויוצר מנוסה וותיק הרבה יותר מהאמן הצעיר עבד אל-חלים חאפז, יכול היה זה האחרון להכריז על עצמו כ"יליד מצרים", ואילו פריד היה ונותר מהגר...
ואולם, עד אז, הצליח פריד לבנות לעצמו בסיס נוסף בלבנון, והוא גם יצא למסעות-הופעות ולקונצרטים מחוץ למצרים.

פריד הלך לעולמו ביום חמישי, 26 לחודש דצמבר, שנת 1974 בביה"ח של ביירות. טקס הלוויה התקיים בסוויידה, למרות שפריד – כאחותו איסמהן – תכנן את מקום קבורתו בקהיר.
כמה דיווחים בלתי מדויקים טענו שהדרוזים סירבו לקברו ב"הר שלהם", כשהם מרמזים בכך שהייתה בכך פחיתות כבוד
בשל היותו בדרן.
מאמרים מצרים על פריד מהעת האחרונה מהללים שוב את כשרון השירה שלו, אך לוקים באי-אזכור הישגיו האחרים בתחום המוסיקה, וטוענים שהוא לחלוטין "לא באופנה" כיום. אוהבי המוסיקה הערבית האמיתיים יודעים היטב את האמת לאמיתה: פריד אל אטרש, כאום כולתום, לעולם לא "ייצא מהאופנה".


פרק 5

הסרט "עפריתה האנם"
בכיכובם של
פריד אל אטרש וסאמיה גמאל

סרט ש/ל, באורך 111 דקות

סאמיה גמאל ופריד אל אטרש מככבים יחד בסרט המצרי הקלאסי הזה משנת 1950, "עפריתה האנם" - "גבירתי השדה".

סאמיה מגלמת דמות של שדה, שפריד, המגלם דמות של שחקן-זמר עני, עושה בה שימוש כדי לפתות את חברתו להתרחק מהגבר העשיר שהיא בת חסותו, ברם אולם הוא מגלה שלגברת השדה יש תכניות משלה...

זהו סרט עתיר שירים וריקודים, ומומלץ בחום לכל מי שמבקש ללמוד על מוצאם של השירים הקלאסיים, התלבושות, הרקדניות והזמרים, שצמחו מתוך ההקשר הרחב של התרבות המצרית.


פרק 6 - דיסקים לריקודי בטן

והנה הדיסקים שאני ממליצה עליהם בחום, באהבה, בהערצה אדירה
ובהצדעה לאמן ענק שיצירתו וקולו יהדהדו בלבבות לעולם:

Hossam Ramzy – Samya – The best of Farid El Atrash
חוסם רמזי - סאמיה – המיטב של פריד אל אטרש
- - - - - - - - - - - - - - - - - -

שיר מס´ 1 – יא חליווא (יפהפייה שכמוך) 8:20
מתחיל בתקסים אקורדיון נפלא, שעובר לקצב של 4/4, עם קטעי
סולו על חליל, קאנון, עוד, וכינור. יצירה זו מוקדשת
ללוסי יאחליווא, רקדנית מעולה וכוכבת במה וקולנוע,
והינה דוגמה מצוינת ליצירות שחיבר פריד לריקוד.



שיר מס´ 2 – מא אלי ווי אולטילו
(היא אמרה לי ואני אמרתי לה) 10:12
יצירה מלאת חיים וקצב לעומת הרצועה הראשונה.
יצירה זו מוכרת ומזוהה בנקל בזכות קטעי סולו הקאנון,
האקורדיון, החליל והכינור שבה, ורגע "לפני" –
ישנו מעבר למקצב שיפטטלי למשמע נגינת עוד ייחודית.
שיר זה מספר כיצד פריד ואהובתו צלחו את כל המשוכות
בכך שהצהירו על אהבתם הנצחית זה לזו,
ועל הקנאה של אלה שמבקשים להפריד ביניהם...



רצועה מס´ 3 - פריד אל אטרש 8:36
ממדוח אל ג´יבאלי, אחד מנגני העוד הטובים ביותר כיום,
מככב ביצירה זו.
היצירה מתחילה בתקסים עוד, ואחריו מעבר למקצב מסמודי
בקצב מדיום, המלווה ע"י בס, טאבלה וריק.
אך מי שנושא את היצירה הזאת הוא בהחלט העוד,
כפי שיש לצפות מיצירה המוקדשת לאדם שנחשב למלך העוד.
יצירה זו מביאה לידי ביטוי את האהבה הגדולה
שרחש פריד לכלי הנגינה שלו.



רצועה מס´ 4 – גמיל גמאל (יופי שכזה!) 7:25
עוד יצירה שרקדניות יזהו בנקל.
זוהי גירסה אינסטרומנטלית של שיר מן הסרט
"לאחן אל-חולוד" משנת 1952, שבו מככבים פריד ופאתן חמאמה
בתפקידים הראשיים.



רצועה מס´ 5 - יא וואחישני רוד עלאייה
(אני מתגעגע אלייך, אנא השיבי לטלפונים שלי) 12:02
יצירה זאת שכולה בקצב של 4/4, חוברה ע"י פריד אל אטרש, אך התפרסמה
בזכות הזמר מוחראם פואד, בן חסותו של מוחמד עבד אל-וואהב.



רצועה מס´ 6 – איל חאיה חילווא (החיים כה יפים) 6:50
יצירה מלאת חיים וחגיגית זו מתובלת לאורכה בצהלולי נשים.
היא נעה ומשתנה מחלקים שכל התזמורת משתתפת והקצב מהיר,
אל חלקים שקטים יותר, קטעי סולו קצובים יותר.
השיר אומר ש"החיים הם שיר.
כמה יפות מילותיו הממיסות את ליבי..."


פרק 7

Tribute to the great
FARID EL ATRASH

טריביוט (הוקרה) לפריד אל אטרש הגדול


********************************

דיסק זה הינו "שיר הלל" והצדעה ראוייה לאמן והיוצר הענק
פריד אל אטרש.

העיבודים המוסיקליים לדיסק נעשו ע"י Zareh Keshishian,
והוא הוקלט באולפני הקלטה בביירות, לבנון.
הדיסק הופק ע"י Movses Panossian,
והוא מופץ ע"י Hollywood Music Center.

דיסק זה מכיל 6 רצועות ובהן עיבודים ליצירות נבחרות ומופלאות
ביותר של פריד:

1. אשתאתלאק – 5:05
2. יא גאמיל יא גאמיל – 5:47
3. וואיאק, וואיאק – 5:20
4. אלבי וואמפתחא – 5:04
5. תרחאמני – 8:35
6. שעאת ביקורב-אלחביב – 7:55

כל היצירות בדיסק ממיסות את הלב ומרטיטות את הנשמה,
וכך גם את הגוף (וזה בדיוק מה שאנו משתוקקים לו...),
אבל יצירה מספר 6 עולה על כולן!!

חברים – זה כואב מרוב שזה יפה. כל מילה מיותרת.
צריך לשמוע כדי להבין, ולתת לגוף לרחף,
להתמכר לצלילים הענוגים, להתעגל, לרטוט
ולחוש הכי אהובים ונהדרים ביקום.

...........................

באוסף שלי קיימים עוד כמה וכמה דיסקים נפלאים של פריד אל-אטרש,
והיריעה של היוצר הענק הזה היא רחבה ואינסופית,
ובאמת קטונתי מלתאר אותה.
למעשה, כשאתם נתקלים בדיסק עם שמו של פריד, הדבר המיידי
לעשותו היא לחטוף ולרוץ (אחרי שתשלמו...)

ולרוץ לרקוד התכוונתי...


פרק 8

ועוד רגע לפני שסוגרים את האור...
והולכים לישון...

קיימים בשוק דיסקים מעולים ומשובחים ביותר, המכילים את היצירות הקלאסיות ה"כבדות" והמובחרות של מיטב היוצרים. כל דיסק כזה מתהדר
ביצירה אחת לפחות מבית היוצר של פריד אל אטרש, אחרת אי אפשר...

והנה כמה דיסקים שכאלה:

1. ג´לילה (Jalilah) - ראקס שארקי 5 –  זה הדיסק החביב עליי ביותר מבין כל הג´לילות. הוא מכיל 3 יצירות, ושתיים מהן –
המוקדשות לשתי הרקדניות המופלאות תחייה קאריוקה וסאמיה גמאל - מכילות קטעים נבחרים ומצויינים מתוך יצירות של פריד אל אטרש.



2. שני דיסקים מעולים ומשובחים במידה שלא אוכל לתאר לכם,
של Edenways Records (רק רואים איזו עטיפה מדהימה יש להם,
ומתעלפים) האחד נקרא Oriental Beauty (והוא בהחלט חת´כת "ביוטי"...), השני Oriental Dance. בראשון תמצאו 2 יצירות של פריד, ובשני – 5.



3. ועכשיו ל"קינוח" (בטח כבר מזמן נרדמתם,
אבל מי שעוד ער ייהנה הנאה עילאית מהקינוח הזה):
יש שיר מדהים ואף משקשק למדיי של פריד בשם
"יא חבייבי יא רייבין". יש בו קצב מיוחד והוא מתאים לשקשוק בדרגה 10 לפחות בסקאלת השקשוק בין 1-10.

ועכשיו, שימו לב: אשתאר המדהימה שלנו, מההרכב של אלבינה,
הייתה ממש גאונית כשנטלה את היצירה הזאת לביצוע יפהפה שלה –
ובעודי משקשקת בהנאה לצלילי קולה המופלא, שמעתי בלב היצירה שלה את קולו המוכר והאהוב של פריד... היא מעלה אותו לפתע, ושרה איתו... אתם יכולים לתאר לכם שילוב מדהים מזה...?!



תם אך לא נשלם...

קולו, גדולתו, תרומתו, שיריו ולחניו ויצירתו של פריד אטרש
"הדהדו ועדיין מהדהדים", כדברי חוסם רמזי בתארו את סיפור
האהבה הגדול בין פריד לסאמיה.

יצירותיו המופלאות מרטיטות את ליבן ואת גופן
של הטובות ברקדניות, עד עצם היום הזה,
וימשיכו להלך עלינו קסם עד עולם.


הנהלת האתר אינה אחראית לתוכן הכתבות והמודעות המפורסמות בו האחריות הבלעדית לתוכן הכתבות אמינותם נכונותם ודיוקם היא אך ורק על כותב המאמר. כל הבנה והסקת מסקנה הינה באחריות הקורא ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי. כל שימוש באתר כפוף לתנאי השימוש ותקנון האתר.



קישורים לכרטיסי עסק ואתרים נבחרים באינדקס העסקים אולביז
חלקים לרכב | חלקים לכוניות | חלקים לרכבי 4X4 , POSTER , אלו ורה , הכנה לראיון עבודה , מתנות לפסח | מתנה לפסח | מתנות לחג פסח | מתנות לחג , עורך דין מקרקעין | עורך דין דיני אישות , מכוניות למכירה , פרופיל עסק , תליונים משובצים | תליוני קבלה , בית המתקינים - התקנת מזגן | מיזוג אוויר | מזגני מיני מרכזי | גרילים | מדחסים | אביזרים למיזוג אוויר , מיגון מסכים | מיגון מסכי LCD , שטיחים עבודת יד | שטיחים פרסיים | שטיחים מודרניים , לימוד משחק ותיאטרון , חנות פרחים | חנות פרחים ברמת השרון | חנות פרחים בהרצליה , תיקוני גבס | עיצוב בגבס

לעמוד הבית |  פורום עסקי |  עסקים ממליצים |  תקנון |  אודות אולביז |  כתוב להנהלת אולביז
קידום אתרים kama-software